Om oss
Kvinnorna bakom Women Ahead.
Vår vision
Women Ahead ska vara det självklara valet vid rekrytering när företag önskar en jämställd organisation med mångfald, oavsett position, som på sikt leder till ökad lönsamhet och ett modernare företag inom svenskt näringsliv.
Att anlita Women Ahead för att öka upp jämställdhet på företaget är en positiv särbehandling då vi vänder oss till branscher och organisationer som är ojämställda.
Flertalet oberoende undersökningar påvisar att ökad jämställdhet har flertalet positiva effekter. Bland annat förbättrat resultat, ökad kreativitet och trivsel.
CEO & FOUNDER
Petra Hermans
Petra har över 23 års erfarenhet av ledarskap, affärsutveckling och rekrytering. 2016 grundade hon Women Ahead tillsammans med sin barndomsvän, Michaela Sundelin.
På Women Ahead arbetar hon med Rekrytering-, Executive search och Interim Management, föreläsningar och workshops kring jämställdhet, mångfald och inkludering samt utför konsultationer kring ledarutveckling. Petra har innan Women Ahead själv suttit på beställare sidan, vilket gett henne en enorm förståelse och erfarenhet vad kunderna efterfrågar och vikten i träffsäker rekryteringsprocess.
Petra har en bakgrund från främst IT, teknik och telekom branschen inom olika ledande befattningar. Hon har också erfarenhet av styrelsearbete, bl.a. från IT-högskolan och Women Ahead´s styrelse.
Petra har examen i Företagsekonomi från Umeå Universitet och är certifierad i logistik- och personlighetstester från AON.
Kontakt
petra@womenahead.se
0767-23 62 08
COO & FOUNDER
Michaela Sundelin
Michaela har en gedigen bakgrund om 25 år inom affärsrelationer och försäljning i IT branschen.
Sedan 2016 då Michaela tillsammans med Petra Hermans startade Women Ahead, har Michaela skaffat sig en betydande erfarenhet inom Rekrytering-, Executive search – headhunt och Interim Management. Hennes förmåga att identifiera och attrahera toppkandidater till nyckelpositioner har varit avgörande för att stärka företagsledningar och driva tillväxt inom organisationer.
Genom sin expertis inom både försäljning och rekrytering är Michaela en ovärderlig tillgång för att bygga starka team och skapa framgångsrika affärsmöjligheter inom svenskt näringsliv. Hennes förmåga att förstå både affärsbehov och kandidaters kompetenser gör henne till en strategisk partner för att uppnå företagets mål och visioner.
Kontakt
michaela@womenahead.se
0705-08 15 08
Regionchef Norrland
Helene Aspensjö
Helene har 25 års erfarenhet av ledarskap, rekrytering, search och bemanning i olika befattningar. Med lång erfarenhet av att själv sitta som rekryterande chef, framför allt inom verksamheter med snabb tillväxt, är hon en speaking partner för kunder och kandidater i alla typer av rekryteringssammanhang. Affärsutveckling, ledningsgruppsarbete och värderingsfrågor är också Helenes expertis och erfarenhet. Frågor som innefattar inkludering och dynamiska grupper har stått högt på agendan under hennes karriär. Helene kommer närmast från ett stort bemanningsföretag där hon arbetat som regionchef. Utöver Helenes arbetslivserfarenhet har hon en MSc i Business & Economics från Uppsala Universitet och en BA i psykologi från Stockholms Universitet samt är även licensierad i AONs psykometriska testverktyg.
Kontakt
helene@womenahead.se
Tel. 070-840 11 41
Rekryteringskonsult
Jessica Enqvist
Jessica Enqvist är en erfaren rekryterare med fokus på kompetensbaserad rekrytering för att hjälpa företag och individer att matchas på bästa sätt. Jessica har tidigare erfarenheter så som affärsområdeschef och ledningsgruppsarbete.
Med över 20 års erfarenhet inom försäljning och ledarskap har Jessica utvecklat starka kompetenser inom rekrytering, affärsutveckling och teamledarskap. Jessica är certifierad i logistik- och personlighetstester från AON.
Kontakt
Jessica@womenahead.se
Tel. 070-380 78 88
Rekryteringskonsult
Jeanette Eliasson
Jeanette har en lång erfarenhet inom tjänsteförsäljning på teknikkonsultbolag, search och rekryeringsföretag och bemanning. Hon har levererat i flera ledande roller och ansvarat för strategiska storkunder med komplex tjänsteförsäljning. Van försäljningschef, ledare och KAM i internationella miljöer och med stora OEMer som kunder.
Som interim affärsutvecklingschef och försäljningsexpert har Jeanette dom senast två åren levererat hos ingenjörsföretag och rekryteringsföretag.
Jeanette har också erfarenhet av inköpsarbete relaterat till konsult- och projektpaketsinköp och som inköpschef ansvarade hon för leverantörsbasen, avtalshantering och ett team bestående av sju inköpare.
Kombinationen av mångårig erfarenhet inom både försäljning och inköp gör Jeanette till en skicklig förhandlare, tydlig kommunikatör och framgångsrik affärskvinna med styrkan i att vara trygg i sina erfarenheter av olika branscher, miljöer och kulturer.
Kontakt
jeanette@womenahead.se
Tel. 070-773 54 96
HR-specialist
Ann Bodin
Ann har en gedigen erfarenhet av att arbeta nordiskt, både strategiskt och operativt, som Head of HR, HR-konsult och coach. Anns främsta kompetens är att arbeta med arbetsrättsfrågor men fungerar också som stöd och rådgivare åt företagsledningen och coachande samtal med medarbetarna. Ann kan även stötta vid implementering av olika personal- och affärssystem samt personalhandböcker. Hon stöttar även med löne- och försäkringsfrågor samt introduktion av nyanställda.
Kontakt
ann@womenahead.se
070-593 00 71
Föreläsare
Urban Björn
Urban Björn är ekonom och var under drygt 15 år affärschef och SVP inom Investment och Corporate Banking. Han bytte spår och blev HR-chef, och senare Head of Diversity & Inclusion på en av Nordens största banker där han 2018 tränade över 1 000 chefer i inkluderande ledarskap. Sedan 2019 driver han egna företaget Business as Equals, som hjälper företag att få ut den fulla (affärs)potentialen genom jämställdhet, mångfald och inkludering.
Urban Björns föreläsningar och workshops innehåller studier, forskning och rapporter som blandas med praktiska övningar kring mångfald, normer, jämställdhet samt omedvetna fördomar och stereotyper. Urban visar med aktuella exempel och best practice hur företag och ledare behöver agera för att klara de ökade kraven från kunder, nuvarande och framtida medarbetare, ägare, intressenter och samhället i stort. Han hjälper till att bredda perspektivet, inte bara för ledningsgruppen utan för företaget i stort.
Föreläsare
Anna Blixt
Anna Blixt är strategisk expert inom inkludering och jämställdhet och erbjuder föreläsningar, workshops och skräddarsydda handlingsplaner för att stärka företags organisations kultur. Anna är uppskattad för sin förmåga att nå alla i rummet och skapa en atmosfär där varje individ känner sig sedd och hörd.
Anna hjälper företag att skapa arbetsmiljöer där alla känner sig sedda, trygga och värdefulla. Hon fokuserar på att lyfta fram varje persons specifika kunskaper och styrkor för att stödja företagets framgång.
Kontakta oss för att ta ert företags inkluderings- och jämställdhetsinitiativ till nästa nivå och skapa en arbetsplats där varje individ känner sig värderad och respekterad.
coach
Cicci Nord
Cicci Nord har 19 års erfarenhet av coachning av klienter som söker arbete samt av stöd till chefer i deras omorganisationsarbete. Att anställda ska få en gedigen och genomtänkt exit är viktigt för företagets employer branding.
Cicci har en magisterexamen i Neuropsykologi och är specialiserad på hur man hittar och upprätthåller motivation. Hon arbetar enligt en väl beprövad modell som hon själv varit del av att utveckla där klientens egna drivkrafter tas tillvara och styr processen.
Hon kommer senast från en position som Verksamhetschef för ett företag med 40 anställda och var nominerad till Årets Arbetsmarknadsprofil 2023.
Jämställdhets-, mångfald och inkluderings expert
Viktoria Saxby
Viktoria Saxby har nära 30 års erfarenhet från arbete med jämställdhet, mångfald och inkludering i alla tänkbara sektorer, både i Sverige och globalt.
Hennes erfarenhet är att vi bäst tar till oss kunskap när vi känner oss trygga och har roligt tillsammans – därför är hennes utbildningar alltid interaktiva, med stort fokus på just trygghet och inkludering.
Att nå reell och bestående förändring handlar ofta om en kombination av ökad medvetenhet om inkluderingens vinster för samtliga medarbetare, samt om kunskap om systematisk verksamhetsstyrning för ledningen. När både ledning och medarbetare har kännedom om vinster och konkreta verktyg ökar det långsiktiga ägarskapet och engagemanget.
Sedan 2015 arbetar Viktoria som föreläsare, utbildare och rådgivare med inkludering, mångfald, jämställdhet, social hållbarhet, ekonomisk tillväxt, samt vikten av inkluderande AI i fokus.
Viktorias passion är att hjälpa företag och organisationer lyckas med det egna inkluderingsarbetet – då inkludering är nyckeln till allt från framgångsrika team till långsiktig relevans, innovation, hållbarhet och affärsnytta.
Styrelse
Qwner, Logit it
Fredrik Pürkner
Fredrik Pürkner har engedigen erfarenhet av IT-branschen och har framgångsrikt varit med i ett flertal startups, bl.a.
Portal som sedan blev uppköpta av ATEA. I augusti var det dags för en ny startup för Fredrik, då lanserades företaget Logic IT tillsammans med andra välkända profiler från IT-branschen.
OWNER, ASANDEK AB
Åsa Andersson
Åsa har gedigen erfarenhet i att arbeta med tillväxtbolag inom IT med fokus på människor och värderingar – varav de sista 20 åren på ledningsnivå i IT-branschen.
Åsa bidrar med sina erfarenheter inom ledarskap, ekonomistyrning, HR, kvalitetsutveckling, implementering av verksamhetsledningssystem, digitalisering av verktyg, kostnadseffektivisering, projektledning, struktur, ordning och reda. Tidigare roller är b la CFO, HR Manager, Cash management controller och Kvalitets- och Miljöchef.
Åsas främsta ambition är att utveckla verksamheter och ledning i en kundfokuserad, sälj- och resultatorienterad organisation med fokus på värderingar.