Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier

Möte med gig:aren Helene och vår kund Olaf från ViewBase AB

Hej Helene! Varför har du valt att arbeta som gig:are med flera uppdrag?
Helene: Jag tycker att det är oerhört inspirerande att möta olika kunder, få sätta mig in i nya branscher, nya verksamheter och få bidrag med min erfarenhet och kompetens. Samtidigt som jag också får möjlighet att använda det jag gjort för en kund hos en annan. Jag både utvecklas och kunderna får dra nytta av att jag får inspel från olika typer av företag, deras utmaningar och möjligheter.

Vilken typ av uppdrag trivs du bäst med? 
Helene: Alla uppdrag jag har gjort har varit spännande på olika sätt. Men det jag gjort nu tillsammans med ViewBase har varit extra roligt på det sättet att jag fått gå in från början och tillsammans med ledningen sett över nuläge, tagit fram en förstärkt position och tydlig strategi för ViewBase, och sedan fått vara med och implementera den. Det är en spännande förändringsresa där vi tagit fram en ny varumärkesplattform, innehållstrategi, och sedan tagit ut den i sociala medier och övriga kanaler som ViewBase jobbar genom. Allt med tydliga mål om att öka varumärkeskännedomen som ska leda till ökade intäkter.


Vi fick även möjlighet att prata med Olaf Glöersen, VD på ViewBase.

Hej Olaf, vad fick dig att ta in en gigare istället för att anställa en marknadschef? 

Olaf: Jag såg ett stort behov av att ta företaget till nästa nivå. Både försäljningsmässigt, men även hur vi syns och verkar på marknaden. Vi såg att det fanns en position att ta, men vi behövde hjälp, både med analys, strategi men även utförande. Vi fick kontakt med Helene och såg direkt att hon hade rätt kompetens för det vi efterfrågade. Samtidigt är vi ett mindre bolag och har inte möjlighet att anställa en marknadschef med den gedigna bakgrunden, eller behovet av en heltidstjänst. Genom att ta in Helene på deltid får vi det bästa av två världar, hundra procent kompetens, men vi betalar bara för den deltid som behövs just nu. Och Helene är ju dessutom extremt effektiv, säger Olaf och skrattar. 

På vilket sätt har det varit en fördel för er att ta in en konsult i det här läget? 
Olaf: Förutom de uppenbara fördelarna som vi pratat om så är det också en fördel att vi kan skala upp och ner uppdraget efter behov, ibland har Helene behövt lägga lite mer tid i en uppstartsfas och då har vi ökat på, för att sedan gå ner igen till den ursprungliga tidsnivån. 

Nu är det snart 2020, hur ser året ut för er?
Olaf: Vi har många spännande utmaningar framför oss, vi har fått in flera intressanta kunder under hösten till följd av vår ökade marknadsföring, så vi kommer att arbeta vidare med Helene även under våren för att se över och fortsätta exekvera på den marknadsplan vi arbetat fram. Vi kommer även att behöva anställa fler medarbetare, och där har vi gjort ett aktivt val att anlita WA för att arbeta för en ännu mer jämställd arbetsplats, oavsett kön eller bakgrund. Vi ser tydligt att detta gör oss till ett ännu bättre företag, både för dem som jobbar hos oss, för våra kunder och i slutändan för vår affär. 

Fler inlägg

Stäng meny